Hur väljer man referenser?

Jag är inne i en process för ett nytt jobb. Nu vill de att jag ska lämna referenser. Hur ska jag tänka där? det är verkligen ett jobb jag vill ha!!!

Kommentarer

  • Hej Stig!

    Referenserna fungerar som ett komplement till ditt CV, ditt personliga brev och det eventuella personlighets- och/eller begåvningstestet när du söker jobb.

    En bra referens är en person som har tillräcklig kunskap om dig för att på ett professionellt sätt kunna bedöma dina styrkor och svagheter, ditt sätt att jobba och dina utvecklingsmöjligheter. Det ska även vara en person som har en positiv bild av dig.
    Du behöver inte lämna ut din nuvarande chef som referens. Fråga referenspersonen om lov innan du lämnar ut kontaktuppgifter till arbetsgivaren. På så sätt kan referenspersonen även förbereda sig för de frågor som arbetsgivaren kan tänkas ställa beroende på den tjänst du söker. Byt ut och rensa dina referenser. Har det gått ett halvår sedan du sökte jobb behöver du fråga igen. Och söker du en annan slags tjänst kanske en annan referens passar bättre. Glöm inte bort att tacka referenspersonen när ansökningsprocessen är över!

    Lycka till!

    Ina

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.